loading...
موزیک جدید پاپ
مهران بازدید : 193 دوشنبه 18 فروردین 1393 نظرات (0)

گفتگو: میلاد زرین / آرتنا
به هر جای دنیا که سفر می کنید هر کشور نشانی خاص از خود برای معرفی دارد. از بناهای تاریخی گرفته تا صنایع دستی، غذاهای محلی و سنتی و.... 
هر وقت نام کشور ایران به زبان می آید حرف از هنر و فرهنگ اسلامی است که با نام هنرمندانی خاص، زبانزد همه است که در این میان سهم استان کردستان از این قاعده مستثنی نیست. 
کردستان بویژه شهرستان قروه فرزندان هنرمندی چه از لحاظ نویسندگی، فیلمسازی و... در خود پرورش داده است. در عرصه ی موسیقی هم این گونه است و نگاه بسیاری از هنرمندان پاپ کشورمان را به خود جلب کرده است که حتی خیلی از آنها از موسیقی و نواهای کردی در اجراهای خود استفاده می کنند.
مجید خراطها خواننده ی پاپ ایرانی آخرین کنسرت خود را در روزهای 13 و 14 اسفند ماه به روی صحنه برد و مورد استقبال خوب تماشاگران قرار گرفت.

وی در مورد موسیقی ایرانی بویژه موسیقی استان کردستان با ما به گفتگو نشسته است که در ادامه می خوانید:

جناب خراطها جایگاه موسیقی ایرانی از نظر شما چگونه است؟
ما از موسیقی سنتی و غنی برخوردار هستیم. البته در موسیقی جهانی گام هایی هم به ثبت رسانده ایم از جمله گامهای حجاز، شهناز، سوزدل، عجم و.... که در گام جهانی، گام مقامی بیشتر شناخته شده است اما به نظر می رسد که موسیقی فولکلور و مقامی و دستگاه های ما نیاز به شناساندن بیشتری دارد تا بیشتر شناخته شویم. در اوستا بخش یسناها آ مده که پزشکان بیماران خود را با موسیقی ایرانی درمان می کردند.

وظیفه هنرمندان در این میان چیست؟ 

وظیفه هنرمند حفظ ارزش موسیقی است، چرا که موسیقی ایرانی از قدمت هزاران ساله برخوردار است. از مشهور ترین موسیقی دانان می توان به باربد و نکیسا اشاره کرد که عود و چنگ می زدند. امروزه هم موسیقی دانان بزرگی در شهرهای کوچک و بزرگ استان کردستان داریم مانند محمد ماملی، خالقی، میمنت و کمال قادری که با پروراندن انگیزه در دلشان و آموزش هنرمندان جوان می توانند روح موسیقی را به خوبی نوازش کنند.

شما چه انتظاری از مسئولین دارید؟ 

همکاری مسئولین در زمینه ی موسیقی رو به بهبود است. اما در صورت در دسترس قرار دادن امکانات، تخفیف فرهنگی سالنها، نشریات و... می توان از هنرمندان توقع بیشتری داشت و به استعدادهای جدید فرصت نمایان شدن داد.
من و خیلی از هنرمندانی که در عرصه ی موسیقی پاپ فعالیت دارند علاقه ی خاصی به سازها و نواهای کردی داریم مانند تار، سه تار، تنبو ، تنبک ، دف و هوره که استفاده از این سازهای محلی فاخر علاوه بر این که موجب رشد و توسعه ی موسیقی محلی می شود، زمینه ی شناخت آن را هم در سطح گسترده ای نشان می دهد.

لطفا درباره برنامه هایتان برای حمایت از جانبازان، خانواده شهدا و ایثارگران توضیح دهید.
حمایت از این بهشتیان زمینی با ارائه شعر و آهنگ میسر نیست اما با حضور این فرشته گان آسمانی در چنین برنامه های هنری توجه مردم نسبت به آنها بیشتر خواهد شد و احساس خوشحالی در میان تمامی این اقشار به وجود خواهد آمد. 

برای جلوگیری از ترویج ترانه های غربی بی معنا و کم محتوا در کشور چه کار باید کرد؟
نباید فراموش کرد که دایره ی لغات فارسی آنقدر گسترده است که با چندین ادبیات مختلف در قرنهای گذشته صاحب بزرگانی در زمینه ی شعر و ادب پارسی بوده ایم. هم چنان که در شعرها و سروده هایی که در ترانه های خوانندگان کرد زبانی مانند حسن زیرک علاوه بر معنا و مفهوم شعرهای عاشقانه می توان از طول و عرض ترانه و هویت مردم و شناخت جامعه ی کرد بهره برد.

تاثیر موسیقی بر زندگی از دید جنابعالی چگونه است؟
موسیقی در زندگی خودم خیلی تاثیر مثبتی داشته و دارد، که موجب آرامش روح و روانم می شود. موسیقی را فقط باید به چشم یک هنر آرامش بخش نگاه کرد. گاهی در مراحل آموزش، کار کمی سخت می شود و این دقیقا زمانی است که عشق فرمان می دهد و محال سر تسلیم فرود می آورد.
به طور کلی موسیقی پاپ امروز ما برگرفته از احساسات موسیقی نواحی و فولکلریک است ، موسیقی کردی، آذری، لری، خراسانی هر یک حسی و حال خاصی رو دارند و امکان و شرایط به روز رسانی و مدرن سازی ، همان طور که این سال ها شاهد بازسازی و بازخوانی ترانه ها و آهنگ های محلی در سطح کشوری و جهانی بوده ایم. همچنین برنامه ریزی های من در زمینه ی الهام گرفتن از موسیقی محلی سالهاست که در حال اجراست از جمله تحریر کلمات خاصی، لحن ها و حتی تلفیق سازهای محلی با موسیقی مدرن است.

درباره برنامه های آینده خود بگوئید. 
کنسرت آخر من با هدف جلوگیری از اعتیاد ، سالمند آزاری ، کودک آزاری و حضور جانبازان در میان هنرمندان بود. اما در آینده ی نزدیک نگاه ویژه ای به کودکان سرطانی و بیماران خاص که در شهرهای مختلف کشورمان مانند استان کردستان خواهم داشت مانند ماهان رحیمی و شوخان براخاص دو کودک کرد زبان. این در حالی است که آخرین سانس کنسرت اسفند ماه من در حمایت از بیماران جسمی حرکتی و ام اسی بود.

وظیفه هنرمندان در قبال فرهنگ ایرانی و اسلامی چیست؟
قشر هنرمند نیز مانند دیگر اقشار جامعه در فرهنگ سازی نقش مهمی را ایفا می کند با این تفاوت که نگاه جامعه به این افراد بیشتر است. مثلا پوشش ظاهری یک هنرمند می تواند تاثیرات خوب یا بدی را بروی رفتار مخاطبین داشته باشد از این رو پوشش و رفتار هنرمند نباید مغایر با هنجارهای اجتماعی و فرهنگ ایرانی اسلامی باشد چیزی که در نوع رفتار، لباس و شخصیت خوانندگان کرد زبان به خوبی قابل لمس است.

کلام آخر : 
از تمامی کسانی که برای رشد، ترویج و اشاعه ی فرهنگ ایرانی اسلامی در قالب هنر (ترانه) زحمت می کشند صمیمانه قدردانی می کنم.
همچنین با همکاری بیشتر مسئولین استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد جانبازان و خانواده ی محترم شهدا در آینده نزدیک در استان با اصالت و فرهنگ کردستان در حمایت از کودکان سرطانی برنامه های ویژه ی داریم و حتما در کنسرت های دیگرم هم از لباس کردی و ترانه های محلی منطقه ی قروه استفاده خواهم کرد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 23
  • بازدید سال : 432
  • بازدید کلی : 41,813